Cor Molenaar: “Geen oog voor de klant = geen toekomst”

Een verfrissende aftrap met Cor Molenaar

Politiek café 15 september 2015 041

Op dinsdag 15 september 2015 startten wij het nieuwe seizoen met directeur, hoogleraar en retail expert Cor Molenaar. Mocht het zo zijn dat er zich ingeslapen ondernemers onder ons bevonden, dan zijn zij deze bijeenkomst zeker wakker geschud. Cor Molenaar liet met zijn visie een frisse en pittige wind door de zaal waaien.

Het gaat goed met de economie! Cor Molenaar begrijpt niet waar deze euforie vandaan komt. Klanten gaan minder winkelen en kopen steeds meer via het internet en als men via het internet koopt, wordt er veel meer via het buitenland aangeschaft. Dit ligt niet aan het internet maar aan het feit dat er teveel winkeliers zijn en te weinig ondernemers. De klanten zijn veranderd, daar moet je als ondernemer op inspelen. Het bestedingsgedrag is veranderd, men geeft 35% uit aan zaken waar men het vroeger niet aan uit gaf. Toch is het besteedbaar inkomen niet toegenomen sinds 1960. Klanten besparen en gaan niet meer naar ‘oude’ winkels als Blokker en Hema. Ze gaan naar de Action, dat is goedkoper en je wordt nog verrast ook door het aanbod. Winkels die vasthouden aan het oude concept gaan ten onder.

China biedt producten voor de helft van de prijs aan en stimuleert de internethandel. Het enige verschil is, dat je een paar weken moet wachten voordat je bestelling binnen is. Cor roept winkeliers op om een ‘bejaarde’ in dienst te nemen die binnen een dag bezorgt bij de klanten. Start zeker geen webshop, daar zijn er al teveel van. Bedenk hoe je jezelf kunt onderscheiden als ondernemer, privé en zéker politiek! Wij zijn overgegaan van een bezit economie naar een faciliteiten economie. Jongeren willen geen bezit, als je iets nodig hebt, huur je het. Samenwerken, daar zijn jongeren goed in. Samenwerken moet ook in het winkelgebied door middel van een supply chain.

Cor Molenaar sprak ook over hedonische winkelcentra waar je intens gelukkig van wordt. Als men zich gelukkig voelt, koopt men meer. Cor vindt het centrum van Nieuwegein niet hedonisch, hij voelt wel emoties maar trieste. Hoe kun je winkels leuk maken en motiveren om te kopen? De winkelcentra moet je aanpassen door zintuigen te activeren met kleur, geur, licht en geluid. Daarna ga je testen en meten want je moet direct kunnen analyseren. Bol.com, Amazon, Coolblue zijn de winkelslopers. Winkeliers moeten zorgen dat hun winkels net zo interessant worden als een internet ervaring. Zorg dat klanten jou de business gunnen. Leer anders naar je winkel te kijken. Tot slot de eye opener: “Als u geen oog heeft voor de klant, heeft u geen toekomst”.

U zult begrijpen: de aanwezigen en Cor Molenaar bleven nog lang napraten over deze visie, ondertussen werden onze zintuigen geprikkeld door een lekker hapje en drankje.

Tekst: Ellen Heijkamp
Foto’s: Jan Wolleswinkel