Frank Krake, rampondernemer

Een bijeenkomst met een gast die de kwalificatie “rampondernemer” aan zijn naam verbindt spreekt tot de verbeelding. Er waren dan ook heel wat belangstellenden naar De Lantaern gekomen op 18 maart. De knalgele terreinwagen van Frank Krake, bestickerd met “De rampondernemer” plus de afbeelding  van zijn boek, liet in ieder geval geen ruimte voor twijfel of we hier op de juiste locatie waren. Het merendeel van de aanwezigen had in het voortraject al flarden van het fabuleuze verhaal van deze Frank Krake meegekregen en er hing derhalve een soort nieuwsgierig afwachtende sfeer in de zaal. Geïntroduceerd door presentator Raymond de Jong kreeg Krake het woord en wist met zijn verhaal het publiek een uur lang geboeid en stil te houden. En vooral dat laatste mag bij het Politiek Café een prestatie van formaat worden genoemd.

Mocht de informatie in het voortraject van deze avond al tot de verbeelding hebben gesproken, het hele verhaal, verteld door degene die het allemaal had meegemaakt, was welhaast nog ongelooflijker. Geïllustreerd door beelden, filmpjes, documentatie,  indrukwekkende geluidsfragmenten en twee manshoge rolbanners, perfect getimed en door hemzelf strak geregisseerd, vertelde Krake over zijn leven als ondernemer vanaf het moment dat hij veertien jaar geleden vol ambities directeur werd van een tuinmeubelenfirma in Enschede. Hij voerde zijn toehoorders langs de Enschedese vuurwerkramp, die zijn gehele seizoensvoorraad vernietigde, naar de vliegtuigen die op 11 september 2001 de Twin Towers invlogen, terwijl hijzelf in een vliegtuig boven Chicago zat om zijn Amerikaanse handelsbetrekkingen te verstevigen. Hij vertelde hoe hij, omdat de Amerikaanse markt na 9/11 was ingestort, contacten in China probeerde te leggen en met zijn team onverhoeds in de haard van de daar uitgebroken SARS-epidemie terecht bleek te zijn gekomen.
Twee reorganisaties en ontslagrondes in zijn bedrijf verder weigert hij bij de pakken neer te gaan zitten, wil zijn bedrijf weer in een positieve flow krijgen en zet al zijn inventiviteit in om een nieuw product te ontwikkelen en in de markt te zetten. Zijn bank spreekt het vertrouwen uit en in 2005 staat het bedrijf weer op de rails.
Krake, die een gedreven en onderhoudend spreker blijkt, neemt zijn publiek opnieuw mee naar China en vertelt dat hij bij aankomst zijn oude handelspartner op het randje van een faillissement aantrof, met spoed een andere fabriek moest zoeken en dat deze samenwerking gelukkig goed rendeerde. Binnen een mum heeft hij een nieuwe seizoensvoorraad in huis en kan gaan uitleveren, ware het niet dat door een guur voorjaar de interesse in  tuinmeubelen eind mei 2005 vrijwel nihil is. De bank  trekt de stekker eruit en het bedrijf gaat alsnog failliet. Krake zei dit, na alle tegenslag, nog het ergste te vinden.  “Als je failliet bent gegaan wordt je gezien als een loser en ben je nergens meer welkom” zegt hij. “Juist als ondernemer heb je dan zoveel ervaring en zul je in een volgend project succesvoller zijn”.  Het heeft hem in ieder geval geleerd dat je als ondernemer eerst moet verkopen en dan pas produceren. Geen omzet, geen kosten.
Het is al snel duidelijk dat Krake een doener is en niet bij de pakken neer blijft zitten. Met zijn laatste geld zet hij een handelsonderneming op en onder de paraplu van een succesvolle elektronicagigant krijgt hij de kans zijn bedrijf te ontwikkelen. Zijn snel verworven financiële onafhankelijkheid redt hem, wanneer het binnen het elektronicabedrijf helemaal fout dreigt te gaan door mismanagement. Met steun van de bank kan Krake zijn oude bedrijf terugkopen. Inspelend op de nieuwste ontwikkelingen, internet en een goed uitgekiende marketing- en PR-strategie , weet hij het in korte tijd uit te bouwen tot een succesvolle onderneming met, naast een nieuw pand in Hengelo, vestigingen in China en Indonesië. Van rampondernemer werd hij succesondernemer. Hij stopte echter te veel tijd en energie in zijn bedrijf en deed te veel alleen. Na het advies te hebben gekregen  aan zijn gezondheid en gezin te denken bouwde hij zijn werkzaamheden af en verkocht tenslotte het bedrijf. Aangezien Krake een doener is, besloot hij een boek te gaan schrijven over ondernemerschap en zijn eigen ervaringen. Pikant detail; ook zijn uitgeverij moest reorganiseren en de afdeling waar zijn boek was ondergebracht werd afgestoten. Krake bedacht ook daar weer een oplossing voor. Hij geeft nu lezingen in het land, waarbij hij zijn boeken zelf verkoopt.

Krake houdt zijn lezingen om zijn verhaal met anderen te delen en hen daardoor te inspireren. “Haal er uit waar u iets aan heeft” zegt hij.  Zelf weet hij nu dat je als ondernemer moet zorgen flexibel te zijn met je bedrijf, dat je altijd een plan-B moet hebben en dat je vanuit een worst-case scenario alleen nog maar kunt opbouwen. Zoek creatieve oplossingen, denk in kansen en verleg je blikveld.
Hij volgde tussen “het ondernemen door” een studie Marketingstrategie aan de universiteit van Groningen. Het studeren heeft hem veel gegeven, met name begrip en heeft zijn blikveld enorm verruimd. Met zijn specialisatie “Merkmanagement in het MKB” wilde hij het hoogste behalen, namelijk publiceren in een Amerikaans branchetijdschrift. Na zijn verhaal gehoord te hebben, zal het niemand verbazen dat hem dit lukte. Sterker nog, het leverde hem een branche-award op.

Tekst: Olga Hansen
Foto’s: Jan Wolleswinkel

Bekijkt u hier de tv-opnamen die RTV9 van deze bijeenkomst maakte.