“Is ondernemen topsport?” met Tom Coronel

Dat Tom Coronel gewend is aan een leven waar snelheid een belangrijke plaats inneemt, werd afgelopen dinsdag tijdens het eerste Politiek Café in het nieuwe jaar, al snel duidelijk. De energieke autocoureur en succesvolle zakenman kon nauwelijks wachten tot de tien gebruikelijke ja/nee vragen achter de rug waren om daarna zijn eigen verhaal te kunnen vertellen. Ondanks dat het onderwerp een uitstapje buiten de gebruikelijke thema’s van de bijeenkomsten van het Politiek Café betekende, was de opkomst ook deze avond weer groot. En dat kwam niet in de laatste plaats doordat voorafgaand aan de bijeenkomst gestemd kon worden voor de Nieuwegeinse Politicus van het Jaar 2011.

Tom Coronel echter, vond voornamelijk de ruime publieke belangstelling geweldig en tijdens zijn presentatie zocht hij dan ook regelmatig de discussie met de zaal. Om te beginnen gaf hij aan de hand van een digitale presentatie een kijkje in zijn leven als topcoureur. Daarna stapte hij moeiteloos over naar zijn carrière als e-commerce zakenman en actief eigenaar van meerdere webwinkels. “Ik kan niet stilzitten” verklaarde hij zijn zakelijke bezigheden.
Coronel benadrukte dat het in beide disciplines om dezelfde waarden gaat, snelheid, competentie en aanpassen. Het maken van keuzes in split-seconds, de drang om te willen winnen. Met grote bevlogenheid sprak hij over de kansen die de nieuwe media bieden en de manier waarop hij met zijn webshops volop gebruik maakt van deze nieuwe kansen. De vele tools van internet, de snelheid en het gemak afgezet tegen de beperkingen van fysieke winkels. Geen personeel, altijd hetzelfde verhaal, onbeperkte openingstijden, rustig kunnen kijken en vergelijken, waar en wanneer je maar wilt.“80% Van de aankopen wordt al georiënteerd op het net” merkte hij op “daarna gaat men naar de winkel”.

Zijn webshops zijn uitgegroeid tot gespecialiseerde winkels waarin alle typen, maten en kleuren van het product aanwezig zijn. Hij heeft de digitale verkoper ontwikkeld, die alle vragen van de klant kan beantwoorden. Daarnaast maakt hij filmpjes waarin hij per product alle ins en outs tot in detail uitlegt. “Specialisatie, vertouwen uitstralen, dat zijn belangrijke dingen” meent hij. Dat de klant naast de complete informatie via internet ook behoefte blijft houden aan het fysiek zien van het product heeft hij echter wel moeten onderkennen. Daarom bezit hij naast zijn webshops ook een aantal winkelpanden waar de producten te zien en voelen zijn. “Clicks and bricks” noemt hij dit systeem. De click ontstaan op internet, de bricks vindt de klant in de winkel.
Coronel is er van overtuigd dat zijn verhaal de toekomst is in retail. Hij adviseert ieder bedrijf dan ook sowieso een website te nemen. “Het is een investering in wat je bedrijf doet” zegt hij “het straalt professionaliteit uit. Ik durf te verzekeren dat u 30% meer omzet gaat draaien”. Bovenal vindt hij het belangrijk om vooruit te blijven kijken, de klant steeds een stapje voor te zijn en met niet te veel mensen en over niet te veel schijven te werken.

Gedreven als hij is, had Coronel nog veel meer kwijt gewild aan zijn publiek, echter de heren presentatoren constateerden op zeker moment dat de spreektijd er voor deze avond helaas opzat. Gelukkig maakte het kistje mooie wijn van Cees van Suijlekom, dat Coronel als dank aangeboden kreeg, veel goed.

Tekst Olga Hansen
Foto’s Rob Rooijackers

De opnamen die RTV9 van deze avond maakte kunt u hier terugzien.